Min första panikattack + fakta

Jag ska försöka att inte skriva så långa inlägg för jag vet själv hur tråkigt det kan bli att sitta och läsa mycket :P
Fast det kanske bara är jag ?
det jag vill få fram här e just min första panikattack och fakta om panikångest och agorafobi sen kommer jag blogga som vanligt framöver...

Så....

När jag tänker efter riktigt noga så har jag nog haft panikångest längre än 8år.
Men den starkaste och nog den panikattacken som jag kan relatera till en fösta attack fick jag när jag var 16 år.
jag kommer aldrig glömma den stunden i mitt liv, jag vet att det var det värsta som jag varit med om.

Jag var i skolan, jag och en polare vi bestämde oss för att ta 5 minuter för att gå ut och röka.
När vi var klara så skulle vi gå tillbaks till klassrummet vi hade rätt långt att gå. 5 våningar, ca 20 trappsteg i varje våning.
När jag hade kommit till hälften fick jag en ilning som man kan få i tänderna fast i ryggraden.
Samtidigt så kändes det som jag gick på skumgummi och allting snurrade runt och jag fick svårt att andas.
Så min kompis fick hjälpa mig upp för de sista trappstegen och ropade på vår lärare så jag fick lägga mig i en soffa. Efter ett tag släppte yrseln men jag hade svårt att andas och var väldigt omskakad och chockad över den skrämmande känslan jag fick så jag bestämde mig rätt snabbt för att åka hem.
Jag fick åka buss hem och jag kommer ihåg den stressande känslan jag hade i kroppen enda till bussen började åka hemmåt då släppte allting jag kände och jag kunde inte förstå riktigt vad som hade hänt eller ens varför det hände.

Det var min första panikattack...

här e fakta om Panikångest. paniksyndrom, och agorafobi: http://www.sps.nu/panikangest/

Här är fakta om KBT (kognitiv beteende terapi) som jag gick i 2 års tid: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_beteendeterapi

jag kan säga utifrån min egna erfarenhet att KBT är det enda som kan hjälpa dig bli fri panikångesten!

Kommentarer
Postat av: Eme

uschsa :/ kommer oxå ihåg min första attack.. fyfan

2008-10-28 @ 21:31:03
URL: http://emeliestroem.blogg.se/
Postat av: Anya

Jag vill bara säga tack för att du berättar om detta. jag har naturligtvis alltid vetat att jag inte är ensam om att ha panikångest men det kändes bättre av att läsa om att någon annan också har det. jag hoppas verkligen du lyckas med att bli frisk, jag vet hur svårt det är. kram anya

2009-01-21 @ 20:06:42
Postat av: Krille

Lider med av kraftiga ångestattacker, men enligt mig fungerar KBT inte alls, det enda som hjälpt mig är Benzodiazepiner och alkohol. BTW dina låtar äger

2011-01-09 @ 21:21:27
Postat av: Anonym

oj :(

2011-11-29 @ 21:03:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0