Fråga om panikångest

Fick en fråga i bloggen men eftersom jag inte har nån blogg eller email att svara till så svarar jag här :)

Sanna:

jag har en liten fråga..
när du får paniken hur är det då? asså skakar du eller faller man i en gråt-attack?
har alltid undrat vad exagt det är som händer.. förstår fullständigt om du inte vill svara. kram sanna





Det första jag vill säga e att det är olika från person till person vad som händer  och det är ofta olika från attack till attack om man säger så när man får en panikattack.


Jag har haft olika från attack till attack, och jag vet med mig att många andra har det med.
men de som ofta kommer hos mig är att jag får svårt att andas, klump i magen, illamående,hjärtklappning, yrsel och skakning. självklart gör denna känsla dig rädd och oftast tror man att man kommer att dö vilket ofta kan leda till att man gråter.

andra gånger har jag fått overklighetskänslor, yrsel, hjärtklappning.

Vi kan säga såhär:
I kroppen finns det ett varnings system "stanna eller fly"
Jag brukar jämföra det med adrenalin, fast en sån adrenalin ckock du kan få om du tex har varit med om att du nästan blivit påkörd av en buss eller bil eller en annan situation där du känt  "shiit nu dör jag, nu kommer jag att dö" på allvar.

Som människor som lurat döden tex suttit i ett flyglan som kommer krach landa men dom lyckades överleva.
tänk dig den känslan dom människorna har när dom inser att nu är deras tid kommen...
den känslan får du när du får en panikattack.


När man har panikångest löser varningssystemet ut sig av sig själv. i situationer som vanliga människor tänker som vardagliga. Tex, Affärer, buss, bil, tåg,båt, i köer, i folkmassor osv 
och skräcken man känner när just de systemet sätter igång är nu kommer jag att dö.

Så det är väl inte så konstigt egentligen alla gånger jag sprungit "över" människor bara för att komma ut ur affären.
jag kan skratta åt vissa av grejjerna jag gjort när jag flytt i panik nu efteråt men just då är det något man inte önskar någon.


oj nu blev de lite mer än svar på det men men :P

Kommentarer
Postat av: sanna

okejokej :/ shit! det verkar vara skit läskigt.. det gör ont & läsa hur det är att ha panikattack! önskar att du slapp vara med om det. INGEN ska behöva få panikattacker. fyfan! men jag hoppas du fortsätter med musiken & att du nån dag slipper paniken! om det går att få bort helt..(?) du är en person som jag verkligen avgudar. du är min idol! kämpa på, vilket jag tror du gör!

tack för att du ville svara.

2009-02-14 @ 00:59:04
Postat av: Cristin

Det måste vara jobbigt :/

Jag gillar att följa andras bloggar, de ger mig inspiration! Och jag gillar även att inspirera, och det hoppas jag även att jag gör med min blogg! Jag skulle tycka det var kul om vi följde varandra på bloglovin? Om du vill det kan du skriva en kommentar hos mig så fort du lagt till mig - så lägger jag till dig direkt när jag ser kommentaren! Ha en underbar alla hjärtans dag!

2009-02-14 @ 01:31:41
URL: http://ccristin.blogg.se/
Postat av: ballish

panikångest är skit jag lider själv av det och det är jävligt jobbigt så jag förstår mig i dina situtioner elin .

ha det bra

2009-04-29 @ 08:35:57
URL: http://www.johannaaxelsson.blogspot.com/
Postat av: G

Tack för en bra blogg och läsvärda inlägg. Lider själv av panikångest men blir bättre dag för dag.

2010-05-24 @ 05:10:42
URL: http://www.paniksyndrom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0